Mit sportoljon, mozogjon a gyermek? â merĂŒl föl sok szĂŒlĆben a kĂ©rdĂ©s nagyjĂĄbĂłl ĂłvodĂĄs-, kisiskolĂĄskor környĂ©kĂ©n.
Nem biztos, hogy mindenki versenyeztetni akar hosszabb tåvon, van, aki csak azt szeretné, hogy mozogjon a gyermeke, s abban lelje örömét.
LegelĆször az elĆnyeit szeretnĂ©nk kiemelni a versenysportolĂĄsnak, ami fĆleg eleinte hatalmas sikerĂ©lmĂ©nyeket tud hozni. MĂĄr eleve az hatalmas elĆny, hogy a gyerek Ă©rzi, hogy amit csinĂĄl, az jĂł, Ă©s Ă©rdemes vele foglalkozni. Ha nem egyszemĂ©lyes sportrĂłl van szĂł, akkor a csapatjĂĄtĂ©kot is megtanulhatja, ami az Ă©let minden terĂŒletĂ©n fontos lesz majd a kĂ©sĆbbiekben. De Ʊzzön bĂĄrmilyen sportĂĄgat is, a sport megtanĂt a kitartĂĄsra, a gyakorlĂĄs fontossĂĄgĂĄra, hogy elfogadjuk olyanok tanĂĄcsĂĄt, akik nĂĄlunk többet tudnak, Ă©s remĂ©lhetĆleg arra is, hogy a gyĆzelem nem minden, Ă©s a fair play sokkal fontosabb. A versenyzĂ©s egyik legkomolyabb elĆnyĂ©t, az a sikerĂ©lmĂ©ny nyĂșjtja, amikor a gyerek nyerni tud. Ez egy Ă©letforma, ami lehetĆsĂ©get biztosĂt arra, hogy Ă©szrevegyĂ©k Ă©s kitƱnjön a többi gyerek közĂŒl. MĂĄs gyerekek ugyanezt a hatĂĄst szorgalommal, vagy jĂł jegyekkel prĂłbĂĄljĂĄk elĂ©rni. Mindenekfelett pedig egy olyan tevĂ©kenysĂ©g, ami sok örömet okozhat.
Eleinte sokkal kevesebb hĂĄtrĂĄny mutatkozik meg, majd ahogy a versenyzĂ©s egyre komolyabb szintet ölt, Ășgy nĆnek meg ezek is. Az egyik legrosszabb dolog, a kudarcĂ©lmĂ©ny. Egy kĂ©t vesztĂ©s mĂ©g nem szokott nagy problĂ©mĂĄt okozni, ha a szĂŒlĆ ebben partner tudni lenne Ă©s a gyerek nem maximalista. Ilyenkor sosem szabad a gyerekre haragudni, vagy azt Ă©reztetni vele, hogy nem elĂ©g jĂł, mert akkor mĂĄr elĆ is kĂ©szĂtettĂŒk szĂĄmĂĄra az utat az önbizalomhiĂĄny, Ă©s a hihetetlenĂŒl magas stressz szint felĂ©. Ha nem nyer, akkor el kell neki magyarĂĄzni, hogy az Ă©letben vannak sokkal fontosabb dolgok, mint pĂ©ldĂĄul az, hogy mindent megtett a gyĆzelemĂ©rt, vagy hogy nem adta fel a kĂŒzdelmet.
A hozzĂĄĂĄllĂĄs nem csak a gyerektĆl fĂŒgg, hanem az is nagyon fontos, hogy a szĂŒlĆk Ă©s az edzĆk hogyan kĂ©szĂtik fel. Ilyen korban könnyen kialakul a gyĆzni akarĂĄs a maximalizmus, ami kudarc esetĂ©n nehĂ©z pillanatokat jelent a gyerekek szĂĄmĂĄra.
MinĂ©l komolyabban foglalkozik valaki a versenyzĂ©ssel, annĂĄl több negatĂv hatĂĄs jön elĆ. Ahogy magasabb Ă©s magasabb szintre jutnak, nĆ a tĂ©t, ami minden esetben nagyobb stresszel jĂĄr. Ha nem tanĂtjuk meg a gyerekeknek, hogy a felgyĂŒlemlett feszĂŒltsĂ©get, szorongĂĄst, stresszt hogyan tudja levezetni, elengedni, akkor komolyabb következmĂ©nyei lesznek. Többek között stressz alapĂș betegsĂ©gek megjelenĂ©sĂ©re lehet szĂĄmĂtani. Egy bizonyos szint utĂĄn pedig az egĂ©sz sportolĂĄs a tanulĂĄs Ă©s egyĂ©b gyerekek szĂĄmĂĄra fontos tevĂ©kenysĂ©gek rovĂĄsĂĄra megy. A tĂșlzott igĂ©nybevĂ©tel pedig azt eredmĂ©nyezi, hogy fĂĄradtabb Ă©s dekoncentrĂĄltabb lesz.
ForrĂĄs :Â gyerek-portal.hu