Mit sportoljon, mozogjon a gyermek?

Mit sportoljon, mozogjon a gyermek? – merĂŒl föl sok szĂŒlƑben a kĂ©rdĂ©s nagyjĂĄbĂłl ĂłvodĂĄs-, kisiskolĂĄskor környĂ©kĂ©n.

Nem biztos, hogy mindenki versenyeztetni akar hosszabb tåvon, van, aki csak azt szeretné, hogy mozogjon a gyermeke, s abban lelje örömét.

A versenysport elƑnyei

LegelƑször az elƑnyeit szeretnĂ©nk kiemelni a versenysportolĂĄsnak, ami fƑleg eleinte hatalmas sikerĂ©lmĂ©nyeket tud hozni. MĂĄr eleve az hatalmas elƑny, hogy a gyerek Ă©rzi, hogy amit csinĂĄl, az jĂł, Ă©s Ă©rdemes vele foglalkozni. Ha nem egyszemĂ©lyes sportrĂłl van szĂł, akkor a csapatjĂĄtĂ©kot is megtanulhatja, ami az Ă©let minden terĂŒletĂ©n fontos lesz majd a kĂ©sƑbbiekben. De Ʊzzön bĂĄrmilyen sportĂĄgat is, a sport megtanĂ­t a kitartĂĄsra, a gyakorlĂĄs fontossĂĄgĂĄra, hogy elfogadjuk olyanok tanĂĄcsĂĄt, akik nĂĄlunk többet tudnak, Ă©s remĂ©lhetƑleg arra is, hogy a gyƑzelem nem minden, Ă©s a fair play sokkal fontosabb. A versenyzĂ©s egyik legkomolyabb elƑnyĂ©t, az a sikerĂ©lmĂ©ny nyĂșjtja, amikor a gyerek nyerni tud. Ez egy Ă©letforma, ami lehetƑsĂ©get biztosĂ­t arra, hogy Ă©szrevegyĂ©k Ă©s kitƱnjön a többi gyerek közĂŒl. MĂĄs gyerekek ugyanezt a hatĂĄst szorgalommal, vagy jĂł jegyekkel prĂłbĂĄljĂĄk elĂ©rni. Mindenekfelett pedig egy olyan tevĂ©kenysĂ©g, ami sok örömet okozhat.

A versenysport hĂĄtrĂĄnyai

Eleinte sokkal kevesebb hĂĄtrĂĄny mutatkozik meg, majd ahogy a versenyzĂ©s egyre komolyabb szintet ölt, Ășgy nƑnek meg ezek is. Az egyik legrosszabb dolog, a kudarcĂ©lmĂ©ny. Egy kĂ©t vesztĂ©s mĂ©g nem szokott nagy problĂ©mĂĄt okozni, ha a szĂŒlƑ ebben partner tudni lenne Ă©s a gyerek nem maximalista. Ilyenkor sosem szabad a gyerekre haragudni, vagy azt Ă©reztetni vele, hogy nem elĂ©g jĂł, mert akkor mĂĄr elƑ is kĂ©szĂ­tettĂŒk szĂĄmĂĄra az utat az önbizalomhiĂĄny, Ă©s a hihetetlenĂŒl magas stressz szint felĂ©. Ha nem nyer, akkor el kell neki magyarĂĄzni, hogy az Ă©letben vannak sokkal fontosabb dolgok, mint pĂ©ldĂĄul az, hogy mindent megtett a gyƑzelemĂ©rt, vagy hogy nem adta fel a kĂŒzdelmet.

A hozzĂĄĂĄllĂĄs nem csak a gyerektƑl fĂŒgg, hanem az is nagyon fontos, hogy a szĂŒlƑk Ă©s az edzƑk hogyan kĂ©szĂ­tik fel. Ilyen korban könnyen kialakul a gyƑzni akarĂĄs a maximalizmus, ami kudarc esetĂ©n nehĂ©z pillanatokat jelent a gyerekek szĂĄmĂĄra.

MinĂ©l komolyabban foglalkozik valaki a versenyzĂ©ssel, annĂĄl több negatĂ­v hatĂĄs jön elƑ. Ahogy magasabb Ă©s magasabb szintre jutnak, nƑ a tĂ©t, ami minden esetben nagyobb stresszel jĂĄr. Ha nem tanĂ­tjuk meg a gyerekeknek, hogy a felgyĂŒlemlett feszĂŒltsĂ©get, szorongĂĄst, stresszt hogyan tudja levezetni, elengedni, akkor komolyabb következmĂ©nyei lesznek. Többek között stressz alapĂș betegsĂ©gek megjelenĂ©sĂ©re lehet szĂĄmĂ­tani. Egy bizonyos szint utĂĄn pedig az egĂ©sz sportolĂĄs a tanulĂĄs Ă©s egyĂ©b gyerekek szĂĄmĂĄra fontos tevĂ©kenysĂ©gek rovĂĄsĂĄra megy. A tĂșlzott igĂ©nybevĂ©tel pedig azt eredmĂ©nyezi, hogy fĂĄradtabb Ă©s dekoncentrĂĄltabb lesz.

Mit sportoljon, mozogjon a gyermek? 1

Forrås : gyerek-portal.hu