Rengeteg vålasz létezik, miért érdemes Goju Ryu karatézni, az egyéb sportok helyett illetve annak kiegészítéseként, most összeszedem nektek az a 7 egyszerƱ vålaszt, ami segíthet szåmodra is megérteni miért érdemes elkezdeni karatézni.

Amikor az emberek a karatĂ©val kapcsolatos kĂ©rdĂ©sekre keresik a vĂĄlaszt, sokszor a valĂłsĂĄgtĂłl teljesen eltĂ©rƑ vĂĄlaszokat kapnak. PĂ©ldĂĄul: TudomĂĄnytalan, Ă©rtelmetlen mozgĂĄsok, agresszĂ­v, erƑszakos, korlĂĄtozott, nem valĂłsĂĄgos, levegƑt csapkodjĂĄk, stb.

NĂ©zzĂŒk a valĂłsĂĄgot.

A karate sokkal több mozgĂĄst, technikai elemet tartalmaz, mint a többi sport (KĂ©z technikĂĄk, lĂĄb technikĂĄk, testmozgĂĄs, lĂ©gzĂ©stechnika, Ă©s ennek teljes összhangja). Ezek elsajĂĄtĂ­tĂĄsĂĄhoz idƑ kell, kinek, kevesebb kinek több. ValĂłjĂĄban 4-5 Ă©v karatĂ©ban eltöltött idƑ az mĂ©g az alapok megismertetĂ©sĂ©re sem mindig elegendƑ. EmlĂ­tĂ©skĂ©pp egy adott mozdulat, technika pontos megtanulĂĄsĂĄhoz legalĂĄbb 10.000x kell megcsinĂĄlni jĂłl az adott mozdulatot. Ez Ă­gy soknak tƱnhet, de belegondolva, hogy amikor megtanulunk jĂĄrni, biciklizni, Ășszni, nagyjĂĄbĂłl ahhoz is ennyi gyakorlĂĄs kell. TermĂ©szetesen a koordinĂĄciĂłs kĂ©pessĂ©g, gondolkodĂĄs, taktikai – stratĂ©giai Ă©rzĂ©kek, erƑnlĂ©t Ă©s a többi szĂŒksĂ©ges kĂ©szsĂ©g elsajĂĄtĂ­tĂĄsa mĂ©g több idƑt követel meg, Ă­gy hogy valĂłban elkezdjĂŒnk karatĂ©zni, Ășgy 6-8 vagy több is kellhet. Lehet, ez sokaknak soknak tƱnik, de a karate tudĂĄsunk exponenciĂĄlisan nƑ az Ă©vek alatt, Ă©s bĂĄr eleinte lassabb a fejlƑdĂ©s, de az alapok elsajĂĄtĂ­tĂĄsa utĂĄn elkĂ©pesztƑ fejlƑdĂ©si szakasz következik be. IdƑvel csak azt fogjuk sajnĂĄlni, hogy nincs több idƑnk mĂ©g többet Ă©s többet edzeni, Ă©s tanulni.

De lĂ©pjĂŒnk is tovĂĄbb tehĂĄt mi is az, amit mindenkĂ©pp ad a karate.

  1. Valami mås, mint amit a többi sport adhat!
  2. Koncentråciós és problémamegoldó készség
  3. Koordinåció fejlesztés
  4. ÁltalĂĄnos erƑnlĂ©t fejlesztĂ©s, egĂ©szsĂ©g megƑrzĂ©s
  5. KonfrontĂĄciĂł – konfliktus kezelĂ©s
  6. Önmagunk megismerĂ©se
  7. ÖnvĂ©delem 

    1. Valami mås, mint a többi sport

Mint bevezetƑmben is emlĂ­tettem, hogy az ĂĄltalam is tanĂ­tott, Goju Ryu Karate több mint rengeteg mĂĄs sport. Rengeteget foglalkozunk a többi tanĂĄrral egyĂŒtt, hogy folyamatosan fejlesszĂŒk magunkat, ne ĂĄlljunk meg egy szinten. A tanĂĄr kĂ©pessĂ©gei meghatĂĄrozzĂĄk a tanĂ­tvĂĄnyok lehetƑsĂ©geit. Ha egy tanĂĄr nem kĂ©pzi magĂĄt, elƑbb utĂłbb a tanĂ­tvĂĄnyai elĂ©rik a tanĂĄr kĂ©pessĂ©geit, Ă©s az immĂĄr inkĂĄbb csak vissza fogja a tanĂ­tvĂĄnyok fejlƑdĂ©si lehetƑsĂ©geit. Egy jĂł karatĂ©ka mindig törekszik, arra hogy jobb legyen, de mivel adhat többet, mint mĂĄs sport? Nos, azzal mindenkĂ©pp, hogy nem mĂĄsok kĂ©pessĂ©geihez mĂ©ri a tanĂ­tvĂĄnyokat, hanem Önmagukhoz. Ez egy olyan fejlƑdĂ©si szabadsĂĄgot ad, ami ĂĄltal mindenki kĂ©pes kibontakozni, Ă©s megtalĂĄlni a lehetƑsĂ©geit, Ă©s azt tökĂ©letesĂ­teni. A karate mĂĄs, mert minden korosztĂĄly szĂĄmĂĄra tanulhatĂł Ă©letkor, nem, egĂ©szsĂ©gi ĂĄllapottĂłl fĂŒggetlenĂŒl gyakorolhatĂł. Nem kell tartani attĂłl, hogy kiöregszĂŒnk belƑle, Ă©s attĂłl sem hogy mĂĄr tĂșl öregek vagyunk hozzĂĄ. Ez nem minden sportrĂłl mondhatĂł el.

  1. Koncentråciós, és probléma megoldó készség fejlesztése

A gyakorlatok, melyeket vĂ©gzĂŒnk edzĂ©seink sorĂĄn megkövetelik, hogy uraljuk testĂŒnk minden rĂ©szĂ©t, legyen az a kis lĂĄbujjunk, vagy a fejĂŒnk. Ezt a fokuszĂĄlt figyelmet, a testĂŒnk teljes uralĂĄsĂĄt cĂ©lzĂł edzĂ©ssel lehet fejleszteni. Az hogy egy bizonyos pontra kell ĂŒtni, vagy hĂĄtra kell hĂșzni a kezĂŒnket, nem azĂ©rt csinĂĄljuk, mert egy Ă©les helyzetben is Ă­gy cselekszĂŒnk, hanem a testĂŒnk feletti uralmunkat fejlesszĂŒk vele. Nem egyszerƱ kĂ©t – hĂĄrom mozdulatot is megjegyezni, de 6-8 mozdulatnĂĄl ez mĂĄr kifejezetten megerƑltetƑ lehet, de idƑvel ezek mĂĄr kevĂ©sbĂ© lesznek megterhelƑk. A tudatosan felĂ©pĂ­tett gyakorlatok ĂĄltal a karatĂ©ka idƑvel megtanul egyszerre egyre több dologra figyelni, kevĂ©sbĂ© lesz szĂ©tszĂłrt javul a tanulĂĄsi Ă©s munka tƱrĂ©si kĂ©pessĂ©ge. A több mozdulat, összehangolĂĄsa, azok Ă©rtelmezĂ©se, rengeteget javĂ­t a problĂ©mamegoldĂł kĂ©pessĂ©gen. Az edzĂ©seken hasznĂĄlt egyĂ©b edzĂ©sformĂĄk, mint pĂ©ldĂĄul randory (gyakorlĂł harc), bunkai (mozdulatok harci Ă©rtelmezĂ©se), nem csak a testi fejlƑdĂ©st, de a stratĂ©giai, Ă©s taktikai tudĂĄsunkat is fejleszti.

  1. Koordinåciós készség fejlesztés

A mozgĂĄskoordinĂĄciĂł olyan sajĂĄtos feltĂ©telrendszer, melynek fontos szerepe van a mozgĂĄsszabĂĄlyozĂĄs lĂ©trejöttĂ©ben, adott feltĂ©teleknek megfelelƑen. A komplexebb gyakorlatsorozatok, kĂ©z – lĂĄb – fej koordinĂĄciĂł egyensĂșlyozĂł, tĂ©rbeli tĂĄjĂ©kozĂłdĂĄs, reakciĂłkĂ©pessĂ©g, ellazulĂĄsi kĂ©szsĂ©g.
Ezek eredménye

  • mozgĂĄs koordinĂĄciĂł javulĂĄsa,
  • energia – takarĂ©kossĂĄg,
  • sĂ©rĂŒlĂ©sek elkerĂŒlĂ©se

A karate edzĂ©seken a megszokottĂłl eltĂ©rƑ, illetve a nagy ismĂ©tlĂ©sszĂĄmmal vĂ©grehajtott gyakorlatok fejlesztik, illetve kiĂ©pĂŒlĂ©sĂ©t segĂ­tik elƑ azon idegpĂĄlyĂĄknak, melyek mĂĄr gyerekkorban is a szĂĄmolĂĄs – Ă­rĂĄs – olvasĂĄsĂ©rt felelƑsek, majd a tĂ©rbeli Ă©s reakciĂłkĂ©pessĂ©gĂ©rt javulĂĄsĂĄĂ©rt felelnek. FelnƑtt illetve idƑs korban a reakciĂł növelĂ©sĂ©vel, a javulĂł test – egyensĂșly, tĂ©rbeli koordinĂĄciĂłs kĂ©pessĂ©g javulĂĄsĂĄt segĂ­ti elƑ.

  1. ÁltalĂĄnos erƑnlĂ©t, egĂ©szsĂ©g megƑrzĂ©s

A karate edzĂ©seken vĂ©grehajtott mozgĂĄsok a statikus, Ă©s a dinamikus erƑnlĂ©tet is fejlesztik. Mint mondani szoktam egy karatĂ©s erƑnlĂ©te olyan kell, hogy legyen, mintha egybe gyĂșrnĂĄnk több kĂŒlönbözƑ sport atlĂ©ta – tornĂĄsz – hosszĂș tĂĄvfutĂł – bokszolĂł erƑnlĂ©tĂ©t. A karatĂ©s – harcmƱvĂ©sz erƑnlĂ©te olyan kell, hogy legyen, hogy sok ideig kĂ©pes legyen nagy erƑt is kifejteni, Ă©s emellett nagyon gyorsan tudjon regenerĂĄlĂłdni.   Nem jĂł az az erƑnlĂ©t, ami csak rövid ideig tart, Ă©s nagyon hosszĂș a regenerĂĄlĂłdĂĄs ideje. Az edzĂ©sek sorĂĄn – egyĂ©neknek megfelelƑen – törekszĂŒnk a tökĂ©letes erƑnlĂ©t fejlesztĂ©sĂ©re. Ezen erƑnlĂ©t, a hajlĂ©konysĂĄg, optimĂĄlis erƑ felhasznĂĄlĂĄs, tökĂ©letes lĂ©gzĂ©s technika, Ă©s megfelelƑ erƑsĂ­tƑ – gyorsĂ­tĂł gyakorlatok komplex összhatĂĄsĂĄval Ă©rhetƑ el.

  1. KonfrontĂĄciĂł – konfliktus kezelĂ©s

A testi fejlƑdĂ©s mellet mindenkĂ©ppen szĂŒksĂ©ges egy mentĂĄlis – szellemi fejlƑdĂ©s is. Ez önmagunk megismerĂ©se rĂ©vĂ©n teljesedik majd ki, de termĂ©szetesen a mĂĄr emlĂ­tett randory, bunkai, kumite gyakorlatok a hierarchikus rendszer tanĂ­tvĂĄny – tanĂĄr, sempai – kohai rendszer is megtanĂ­tja szĂĄmunkra a konfliktusok elkerĂŒlĂ©sĂ©nek mƱvĂ©szetĂ©t.  A karate nem csak arrĂłl szĂłl, hogy hogy kell vĂ©grehajtani egy rĂșgĂĄst vagy ĂŒtĂ©st, hanem arrĂłl is, hogy kerĂŒljĂŒk azt el, Ă©s tovĂĄbblĂ©pve ezen megtanuljuk, hogy hogyan tudjuk elĂ©rni cĂ©ljainkat agressziĂł nĂ©lkĂŒl, vagy hogyan kezeljĂŒk, ha egy agresszĂ­v tĂĄmadĂĄst kell hatĂ©konyan elhĂĄrĂ­tani, akĂĄr egyetlen ĂŒtĂ©s – rĂșgĂĄs nĂ©lkĂŒl. PĂ©ldĂĄul egy munkahelyi konfliktus, vagy iskolai konfliktust sem oldhatunk meg testi erƑvel, itt a karate magasabb szintjĂ©t hasznĂĄlva kell egy szĂĄmunkra jobb helyzetet elĂ©rni, termĂ©szetesen ez sem megy rögtön, ennek elsajĂĄtĂ­tĂĄsa sok gyakorlĂĄst Ă©s kitartĂĄst igĂ©nyel.

  1. Önmagunk megismerĂ©se

SzemĂ©lyisĂ©g fejlesztĂ©s! Hogyan Ă©s mikĂ©pp ismerhetjĂŒk meg jobban magunkat, mint olyan edzĂ©seken ahol mindig a sajĂĄt kĂ©pessĂ©geink maximumĂĄhoz közeli optimĂĄlis ĂĄllapotot keresĂŒnk, mindig Ășjabb helyzetekben kell azonnal reagĂĄlnunk, megoldani az Ă©ppen elƑttĂŒnk ĂĄllĂł problĂ©mĂĄkat. Az önnevelĂ©s a szemĂ©lyisĂ©g formĂĄlĂĄs egyik fontos rĂ©sze, nem lehet fejlƑdni, ha nem fordĂ­tunk erƑt, hogy vĂĄltozzunk. Nagy problĂ©ma, ha a valĂłs, Ă©s a kĂ©pzelt valĂłsĂĄgunk nem ugyanott helyezkedik el, (többet, vagy sokkal kevesebbet gondolok magamrĂłl). Sokaknak okoz ez problĂ©mĂĄt , de egy jĂłl megvĂĄlasztott , Ă©s kellƑen kĂ©pzett sensei (tanĂĄr) segĂ­tsĂ©gĂ©vel Önmagunk megismerĂ©se ĂĄltal egy jobb, nyitottabb emberrĂ© vĂĄlhatunk.

7.ÖnvĂ©delem

Az Ă©veken ĂĄt tartĂł kitartĂł gyakorlĂĄsok rĂ©vĂ©n elkerĂŒlhetetlenĂŒl kĂ©pessĂ© vĂĄlunk Önmagunk – szeretteink megvĂ©dĂ©sĂ©re is, egy olyan szinten, ami nem korlĂĄtozik csupĂĄn a testi erƑnkre. Az Ă©vek folyamĂĄn testi Ă©s mentĂĄlis edzĂ©seink rĂ©vĂ©n rengeteg olyan kĂ©szsĂ©get szerzĂŒnk a meglĂ©vƑ Ă©s fejlƑdƑ kĂ©pessĂ©geink mellĂ©, ami egy igazĂĄn hatĂ©kony ÖnvĂ©delmi formĂĄt is ad szĂĄmunkra.

7 ok amiért érdemes elkezdeni karatézni! 1