A Jun Do Kan dojo kunja


Chojun Miyagi sensei tanĂ­tvĂĄnya Ă©s a Jun Do Kan egykori vezetƑje Eiichi Miyazato
Sensei 8 pontban foglalta össze a dojo-ban való viselkedés, illetve életfilozófiåjåt. Ez
a 8 pont ma is ki van akasztva a Jun Do Kan falĂĄra [28].
1 LĂ©gy figyelmes az udvariassĂĄgodra Ă©s alĂĄzatossĂĄgodra.
2 A fizikai erƑdet, korodat figyelembe vĂ©ve eddz.
3 Tanulj Ă©s gondolkodj komolyan.
4 Légy lélekben nyugodt és harcban éles.
5 VigyĂĄzz magadra.
6 Élj egyszerƱ Ă©s termĂ©szetes Ă©letet.
7 Ne lĂ©gy tĂșl bĂŒszke magadra.
8 Tanulj tĂŒrelmesen Ă©s alĂĄzatosan.
A dojo kun pontjai eredetileg nincsenek számozva, ugyanis mindegyik egyenlƑen
fontos. [] Jelen esetben a szåmozås egyetlen célt szolgål, hogy az alåbbi bekezdéseket
tudjam jelölni velĂŒk. A következƑkben ezen pontok fontossĂĄgĂĄra gyƱjtöttem össze
kisebb magyaråzatokat, illetve történeteket sajåt tapasztalataimból.

1 LĂ©gy figyelmes az udvariassĂĄgodra Ă©s alĂĄzatossĂĄgodra


Az alĂĄzatossĂĄg a sajĂĄt tetteinkĂ©rt valĂł tĂșlzott elismerĂ©s nem igĂ©nylĂ©se [26], illetve
sajĂĄt hibĂĄink nem mĂĄsra hĂĄrĂ­tĂĄsa. MagĂĄba foglal kellƑ szerĂ©nysĂ©get, visszafogottsĂĄgot
is. Egyfajta önzetlensĂ©gnek is lehetne mondani. Úgy gondolom azĂ©rt fontos, mert
nem lehetsz biztos abban, hogy a sikerek amiket elĂ©rtĂ©l azok egyedĂŒl a tieid, ha
valami sikertelensĂ©g törtĂ©nik, az pedig mĂĄsok miatt van. ElƑbbieket hajlamos az
ember mindig magĂĄnak, utĂłbbiakat mĂĄsnak tulajdonĂ­tani.
A karatĂ©ban önmagunk fejlesztĂ©se cĂ©l, amit csak Ășgy lehet, igazĂĄn jĂłl csinĂĄlni, ha
nem vagyunk elfogultak, belĂĄtjuk ha valamit igen is sajĂĄt hiĂĄnyossĂĄgunkbĂłl adĂłdĂłan
csinĂĄltunk rosszul. AlĂĄzat megnyilvĂĄnul a mĂĄsoktĂłl kapott kritika elfogadĂĄsĂĄban is.
A harcban egészen fontos, hogy ne akadjunk fenn botlåsokon és sikereken egyarånt.
PĂ©ldĂĄul, ne örĂŒljĂŒnk annak tĂșlsĂĄgosan, hogy eltalĂĄltunk valakit. Abban a pillanatban,
hogy ez megtörtĂ©nik, figyelmĂŒnk meginog Ă©s ha ellenfelĂŒnk elĂ©g kĂ©pzett, ekkor fog
lecsapni. Érdemes ezeket az Ă©rzĂ©seket a kĂŒzdelem vĂ©gezetĂ©re hagyni, illetve helyĂ©n
kezelni. AlĂĄzat kell ahhoz, is, hogy belĂĄssuk, vannak nĂĄlunk jobbak, gyorsabbak,
erƑsebb Ă©s okosabbak. [25] ErrƑl a Tai Sabaki fontossĂĄgĂĄnĂĄl mĂĄr volt szĂł. Illetve
alåzat kell, ahhoz, hogy elfogadjuk, a dolgok måsképpen is alakulhatnak, mint ahogy
elkĂ©pzeltĂŒk. Egy harc pedig tipikusan ilyen. Az ellenfĂ©l sajĂĄt elkĂ©pzelĂ©sĂ©t prĂłbĂĄlja
meg érvényesíteni, ami a miénk szöges ellentéte.

2 A fizikai erƑdet, korodat figyelembe vĂ©ve eddz


Ez pont azt takarja, hogy edzéseken mindig hozd ki magadból a legtöbbet. Mindezt
Ășgy csinĂĄld, hogy közben az Ă©sszerƱsĂ©g hatĂĄrain belĂŒl mozogsz, a sĂ©rĂŒlĂ©sek
elkerĂŒlĂ©se vĂ©gett. Ha fiatal vagy Ă©s meg tudsz csinĂĄlni 50 fekvƑtĂĄmaszt könnyedĂ©n,
ne Ă©rd be kevesebbel. Ha idƑs vagy Ă©s nem bĂ­rsz megcsinĂĄlni egyet se, akkor ne
terheld tĂșl magad, igyekezz minĂ©l pontosabb technikĂĄt vĂ©grehajtani.
Ha erƑs vagy, lĂ©gy mĂ©g erƑsebb, ha nem vagy elĂ©g erƑs, fejleszd magad tovĂĄbb.
Vonatkozik az etikett ezen pontja egyrészt a tanulókra, ilyen szempontból, måsrészt a
sensei-ekre is. Ugyanis a sensei-nek feladata Ășgy összeĂĄllĂ­tani az edzĂ©st, hogy minden
korosztály megfelelƑen tudjon dolgozni, ne legyen egyik korosztályban sem
szĂŒrreĂĄlis elvĂĄrĂĄsok, minden esetben sikerĂ©lmĂ©nnyel Ă©s elĂ©gedetten tĂ©rhessen haza a
tanuló. A sensei és sajåt magunk mellett az edzéstårsainkhoz való hozzåållåssal is
foglalkozhatunk ebbƑl a szempontbĂłl. Ez alatt azt Ă©rtem, hogy ha edzĂ©sen lĂĄtja
valaki, hogy valaki nem képes fizikai adottsågai miatt egy feladat végrehajtåsåra,
nem merĂŒlhet fel bennĂŒnk az a gondolat, hogy a mĂĄsik emiatt rosszabb, kevĂ©sbĂ©
rĂĄtermett a karatĂ©ra. Mindenki magĂĄhoz kĂ©pesti fejlƑdĂ©sĂ©t kell szem elƑtt tartani.
MegfigyelhetƑ ezen pont hatĂĄsa a vizsga követelmĂ©nyek összeĂĄllĂ­tĂĄsĂĄban is, hiszen
nem vĂĄrhatĂł el fizikai erƑnlĂ©tre Ă©pĂ­tƑ vizsga anyag kĂ©t jelentƑsen eltĂ©rƑ korĂș
embertƑl.
Ide tartozhat az is, hogy gyerekek esetében mikor egy technikåt elsajåtítanak, az
gyakorta idƑvel pontatlannĂĄ vĂĄlik. Ez azĂ©rt van, mert ahogy nƑnek az eddig has
magassågba célzott technika megvåltozik, mivel megvåltozhatnak a test arånyok és
az egyĂ©n abszolĂșt Ă©rtelemben vett magassĂĄga is. Így figyelni kell arra, hogy gyerekek
esetĂ©ben kellƑen gyakran ellenƑrizve legyen a technikĂĄk, azok vĂ©grehajtĂĄsĂĄt
folyamatosan korrigĂĄlni kell.


3 Tanulj Ă©s gondolkodj komolyan

A karate do nem jĂĄtĂ©k, elkomolytalankodva foglalkozni vele nem vezet jĂł Ăștra. Nem
jĂĄtĂ©k egyrĂ©szt azĂ©rt, mert nem versenysportkĂ©nt mƱveljĂŒk, nem szabĂĄlyok
betartĂĄsĂĄrĂłl Ă©s azok ĂĄthĂĄgĂĄsĂĄnak mƱvĂ©szetĂ©rƑl szĂłl. Nem csak egy gyƑztes van Ă©s sok
vesztes. Egy edzĂ©srƑl mindenki hasznos tapasztalatokkal megy haza, mivel
önmagunkhoz kĂ©pest mĂ©rjĂŒk sikereinket. KomolysĂĄgot igĂ©nyel az is, hogy az edzĂ©sen
mindenkire, hozzĂĄ mĂ©rhetƑen nagy felelƑssĂ©g jĂĄrul, Ă­gy ezt helyĂ©n kell tudni kezelni.
Egyrészt vigyåznunk kell tårsainkra, technikåinkat kontrollal kell végrehajtani, hogy
ne okozzunk vĂ©letlen sĂ©rĂŒlĂ©seket. Az edzĂ©stĂĄrsunk bizalmĂĄt fejezi ki irĂĄnyunkba, a
dojo-ba Ășgy lĂ©p be, Ă©s Ășgy kell belĂ©pnie, hogy ne tarthasson komoly, maradandĂł
fizikai sĂ©rĂŒlĂ©stƑl. Ez mĂșlik egyrĂ©szt a sensei ĂĄltal teremtett hangulaton Ă©s egyrĂ©szt
minden egyes rĂ©szvevƑ hozzĂĄĂĄllĂĄsĂĄn Ă©s komolysĂĄgĂĄn. Minden magasabb rangĂș
tanĂ­tvĂĄny felelƑs azĂ©rt is, hogy az alacsonyabb rangĂșak ha segĂ­tsĂ©ggel fordulnak
hozzĂĄ, Ƒ kĂ©sz legyen ezt a legjobb tudĂĄsĂĄhoz mĂ©rten nyĂșjtani.
SĂ©rĂŒlĂ©sek kockĂĄzatĂĄnak kezelĂ©se mellett, felelƑsek vagyunk a karate szakmai
szĂ­nvonalĂĄnak fenntartĂĄsĂĄĂ©rt is, amihez a komolysĂĄg elengedhetetlen. Minden eddigi
mellett talĂĄn a legfontosabb, hogy a karate dojo-ban valĂł tanulĂĄs, az Ă©letben
elƑfordulĂł, valĂłs helyzetek kezelĂ©sĂ©re kĂ©szĂ­t fel minket. A dojo az Ă©let laboratĂłriuma.
Komoly helyzetek, pĂ©ldĂĄul utcai tĂĄmadĂĄsok, rosszul sikerĂŒlt munkahely vĂĄltĂĄs,
csalĂĄdi konfliktusok, egytƑl egyik hosszĂștĂĄvon Ă©s maradandĂłan hathatnak az ember
Ă©letĂ©re. Ezen hatĂĄs negatĂ­v vagy pozitĂ­v voltĂĄt, az egyĂ©n felkĂ©szĂŒltsĂ©ge Ă©s hozzĂĄĂĄllĂĄsa
nagy mĂ©rtĂ©kben meghatĂĄrozhatja. KellƑ felkĂ©szĂŒltsĂ©gre szert tenni pedig kizĂĄrĂłlag
komoly tanulĂĄs Ă©s gondolkodĂĄs ĂștjĂĄn lehet.


4 Légy lélekben nyugodt és harcban éles


Az elƑzƑ pontban emlĂ­tett komoly helyzetek kezelĂ©sĂ©hez a felkĂ©szĂŒltsĂ©g mellett a
nyugalom is kulcsfontossĂĄgĂș. Egy Ă©les harci helyzetben, valamennyi karate tudĂĄs
amit az Ă©vek alatt a karatĂ©ka magĂĄra szedett, csak tört szĂĄzalĂ©kban fog elƑjönni.
Ennek mĂ©rtĂ©ke pedig attĂłl fĂŒgg, mennyire ködösĂ­ti el gondolatait, vagy a helyzet
ĂĄtlĂĄtĂĄsĂĄt a stressz vagy a frusztrĂĄciĂł. A feszĂŒltsĂ©ggel vĂ©grehajtott harc sokszor
edzĂ©seken is megfigyelhetƑ randory-k alatt, amikor eluralkodik az egyik fĂ©len a
mĂĄsiktĂłl valĂł fĂ©lelem, vagy a technikĂĄk kivitelezĂ©sĂ©nek sikertelensĂ©ge miatt elƑjövƑ
frusztråció. Tipikusan ez az az ållapot amit a tapasztalt ellenfél könnyedén kihasznål
Ă©s melyet „összeomlĂĄs” követ. A tapasztalatlan ellenfĂ©l esetĂ©n a randory ĂĄtmegy
dulakodåsba, harcmƱvészeti értékét veszti és elkezd teret kapni a véletlen. A
kontrollĂĄlt helyzet helyett, a gyƑzelem, egy Ă©rme feldobĂĄsĂĄnak esĂ©lyei szerint
alakulhat. A nyugalom ezzel szemben lehetƑsĂ©get ad a helyzet ĂĄtlĂĄtĂĄsĂĄra, helyes
cselekvĂ©sek kivitelezĂ©sĂ©re Ă©s kontrollĂĄlt, nagyobb esĂ©lyƱ gyƑzelemre.
A nyugalom komponens mellett az élesség egyfajta hatårozottsågot takar. Az
elindĂ­tott technikĂĄk cĂ©lt kell, hogy Ă©rjenek, nincs lehetƑsĂ©g fĂ©lszĂĄndĂ©kkal ĂŒtĂ©st
indĂ­tani, mert a mĂĄsik ezt ösztönösen vagy tudatosan lĂĄtja Ă©s kĂ©pes hĂĄrĂ­tani. KellƑ
akarattal kell a harcot végrehajtani. Erre egészen hétköznapi példa egy kosårlabda
dobås, vékony tƱzifa eltörése, vagy bårmi olyan eset amikor nem figyelsz eléggé arra
amit csinĂĄlsz, nincs mögötte szĂĄndĂ©k, a figyelem elkalandozik. Ilyenkor nem sikerĂŒl
a kosårlabdåval a lyukba talålni, a tƱzifåt térden eltörni, vagy elérni a kitƱzött
cĂ©ljaidat. A harcban valĂł Ă©lessĂ©g hiĂĄnya Ășgy gondolom egyfajta lustasĂĄg, vagy cĂ©lt
Ă©rni nem akarĂĄs hiĂĄnyĂĄhoz hasonlĂł.


5 VigyĂĄzz magadra

EdzĂ©sen a nem megfelelƑ körĂŒltekintĂ©s tipikusan sĂ©rĂŒlĂ©sekhez vezet, ezek pedig
könnyen visszavethetik az ember lelkesedését a karate irånt, esetleg meg is
szakĂ­thatjĂĄk pĂĄlyafutĂĄsĂĄt rövidebb vagy hosszabb idƑre. A karate do-ban cĂ©lunk a
folyamatos fejlƑdĂ©s, melynek egyik legnagyobb ellensĂ©ge ez a megszakĂ­tĂĄs. EgĂ©sz
egyszerƱen az, ha nem mƱveljĂŒk. Az elƑzƑ pontokban emlegetett komoly hozzĂĄĂĄllĂĄs
és kor/nem figyelembe vételével való edzés mår önmagåban fél siker lehet ezen pont
teljesĂ­tĂ©sĂ©hez. Mikor keletkezhetnek mĂ©gis sĂ©rĂŒlĂ©sek? EgyrĂ©szt ha valaki tĂșl
lelkesedik, elveszti a nyugalmĂĄt, a tĂŒrelmĂ©t, nem elĂ©g alĂĄzatos, tĂșl fĂĄradt.
Mindamellett, hogy a tanulĂłnak sajĂĄt magĂĄra nagy figyelmet kell fordĂ­tani Ă©s Ă©szre
kell vennie mikor ezen ĂĄllapotok valamelyike felmerĂŒl, a senseinek is feladata
felismerni amikor ez megtörtĂ©nik. Kezelheti a helyzeteket pl Ășgy, hogy leĂĄllĂ­tja a
gyakorlatot, pĂĄr cserĂ©t indĂ­t, karate elmĂ©letrƑl beszĂ©l, amĂ­g a többiek hallgatjĂĄk vagy
pihentetƑ, ha kell, felĂ©bresztƑ gyakorlatot csinĂĄltat. El kell tudni Ă©rnie a tanulĂłk
fejĂ©ben lĂ©vƑ megfelelƑ hozzĂĄĂĄllĂĄs kialakulĂĄsĂĄt, illetve azok pillanatnyi ĂĄllapotĂĄhoz
illeszkedƑ Ă©s vĂ©grehajthatĂł gyakorlatokat kell adnia. MeglepƑen egyszerƱ feladatok
is kĂ©pesek komoly sĂ©rĂŒlĂ©seket okozni, Ă­gy tisztĂĄban kell lenni mindenkinek sajĂĄt
hatĂĄrĂĄval, illetve a senseinek is mindenki hatĂĄrĂĄval. Egyszer volt a dojo-ban egy
nagyon lelkes Ă©ppen akkor kezdƑ tanĂ­tvĂĄny, aki nyers kifejezĂ©ssel Ă©lve, tĂșlsĂșlyos volt.
Edzés elején persze le lett szögezve, hogy mindenki csak akkor csinåljon egy
feladatot, ha biztos abban, hogy nincs sĂ©rĂŒlĂ©se, illetve vĂ©gre tudja hajtani azt.
EgyszerƱ feladatnak tƱnt két kihon között, hogy åt kellett ugrani keskeny terpeszbe,
majd vissza páros lábra. Az illetƑ egyet kellet ugrojon, egyáltalán nem magasra. Ki is
ment a bokåja, utåna nem låttuk a dojo-ban. Egy måsik érdekes példa, hogy kéz
nĂ©lkĂŒl kellett ĂŒlĂ©sbƑl felĂĄllni. A tanulĂł gyerek volt Ă©s valĂłszĂ­nƱ soha nem csinĂĄlt mĂ©g
ilyet, az egyik lĂĄbat be kell hajtani a mĂĄsik alĂĄ Ă©s a felĂĄllĂĄs adja magĂĄt. Viszont nem
mindegy melyik irĂĄnyba. ValĂłszĂ­nƱleg ha a sensei-ĂŒnk nem szĂłl rĂĄ, a gyerek a tĂ©rdĂ©t
ĂĄtfeszĂ­ti olyan irĂĄnyba amerre nem hajlik Ă©s Ƒt sem lĂĄtjuk sokĂĄig következƑ
edzĂ©seken. SĂ©rĂŒlĂ©sek olyan esetekben is törtĂ©nhetnek, amire senki nem gondol, ezĂ©rt
mindenkinek, kĂŒlönösen a magasabb rangĂșaknak Ă©s a sensei-nek komoly Ă©s ĂĄthatĂł
figyelemmel kell edzésen jelen lennie.


6 Élj egyszerƱ Ă©s termĂ©szetes Ă©letet

EgyszerƱ termĂ©szetes Ă©letet Ă©lni, Ășgy gondolom azĂ©rt Ă©rdemes, mert egyszerƱen ilyen
az ember termĂ©szete. KiegyensĂșlyozott ember ennek segĂ­tsĂ©gĂ©vel lehet valaki. SajĂĄt tapasztalat szintĂ©n, hogy nagyon sokĂĄig harcoltam, szĂĄmomra akkor soknak tƱnƑ anyagi javakĂ©rt. Amint ezeket elĂ©rtem, sƑt, meglepetĂ©szszerƱen tĂșl is szĂĄrnyaltĂĄk elkĂ©pzelĂ©seimet, hirtelen ott talĂĄltam magamat, hogy minden dolog ami eddig az Ă©letemet meghatĂĄrozta megszƱnt Ă©s utĂłlag visszanĂ©zve Ă©rtelmetlen Ă©s felszĂ­nes volt.
Mindennek Ă©reztem magam, csak kiegyensĂșlyozottnak nem. A nyugati vilĂĄgban rengeteg felszĂ­nes dolog csapdĂĄba ejtheti az embert, amit Ă­gy utĂłlag a keleti kultĂșra, pĂ©ldĂĄul a karate kontrasztjĂĄban nyer csak egyre több Ă©rtelmet.


7 Ne lĂ©gy tĂșl bĂŒszke magadra


A magunkra valĂł bĂŒszkesĂ©g fontos, sajĂĄt sikereinknek Ă©s fejlƑdĂ©sĂŒnknek örĂŒlni kell
tudni, viszont ennek tĂșlzott, illetve rosszkor törtĂ©nƑ gyakorlĂĄsa nem kĂ­vĂĄnt
helyzetekhez vezethet. Rosszkor örĂŒlni pĂ©ldĂĄul akkor lehet, ha valakit eltalĂĄltunk
gyakorló harc közben. Ilyenkor a figyelem elvész és a vålaszcsapåd nem marad el.
TĂșlzottan örĂŒlni valaminek azĂ©rt nem Ă©rdemes, mert nagy esĂ©llyel lehet, hogy a siker
amit elĂ©rtĂŒnk nem is sajĂĄt magunknak köszönhetƑ. ValĂłjĂĄban az, hogy az adott
pillanatban ott tudunk lenni, önmagĂĄban rengetek tĂ©nyezƑn mĂșlott Ă©s rengeteg ember
hozzĂĄjĂĄrulĂĄsa kellett hozzĂĄ. ErrƑl az alĂĄzatossĂĄgrĂłl szĂłlĂł pontban rĂ©szletesebben mĂĄr
kitértem.


8 Tanulj tĂŒrelmesen Ă©s alĂĄzatosan


Ezen bekezdés végére vilågos lesz, hogy kapcsolódik amit írok a karatéhoz, viszont
elĂ©g messzirƑl kezdenĂ©m. A globalizĂĄlt vilĂĄgban a technikai fejlƑdĂ©s Ă©s az online tĂ©r
kiterjedĂ©se miatt hozzĂĄszoktunk ahhoz, hogy minden gyorsan elĂ©rhetƑ. Az
alkalmazotti munka napokra van bontva, az idƑnkĂ©rt kapunk fizetĂ©st. Ha nem
vagyunk azon szerencsĂ©sek között akik Ă©letĂŒk munkĂĄjĂĄt vĂ©gzik, a 8 Ăłra leteltĂ©vel
elengedjĂŒk az ahhoz kötƑdƑ gondolatainkat, Ă©s ezzel le is tudjuk munkĂĄlkodĂĄsunk
eredményét. Mivel így minden nap célja valójåban ugyan az, a 8 óra letelése, a ma
embere ezért hajlamos hozzåszokni az egynapos eredményekhez. Hajlamosak
vagyunk egy napos célokban gondolkodni. A közösségi média, online jåtékok az egy
napos célokat måsodperces célokra redukåljåk. A cél itt pusztån mår csak annyi, hogy
görgethessĂŒnk mĂ©g egyet az ujjunkkal, hĂĄtha lĂĄtunk valami jĂł bejegyzĂ©st. Ezen cĂ©lok
mind-mind elĂ©rƑdnek, mind-mind örömet okoznak Ă©s a tudatunk akarva akaratlanul
hozzåjuk szokik. Valójåban ezen célok elérést gyakoroljuk folyamatosan, így szó
szerint megtanuljuk céljainkkal kapcsolatban ezt a hozzåållåst.
Én sajĂĄt bƑrömön tapasztalom sokszor, hogy egyes dolgokba amikrƑl tudom, tĂșl
sokĂĄig tartanak, bele sem kezdek. A kĂ©nyelemben Ă©s gyorsasĂĄgban ĂŒzlet van, ami
ezeknek csak fokozott elterjedését eredményezi, az egyén érdekeit nem priorizålja. A
gyorsasĂĄg Ă©s a kĂ©nyelem viszont Ășjabb Ă©s Ășjabb, jobb Ă©s jobb ĂŒzleti folyamatokat
eredmĂ©nyez, ami Ă­gy exponenciĂĄlis fejlƑdĂ©sben nyilvĂĄnul meg. Ezt lĂĄtjuk ma.
Könnyen sokszorozunk Ă©s terjesztĂŒnk informĂĄciĂłt, könnyen eljutunk egyik pontbĂłl a
mĂĄsikba Ă©s tökĂ©letesen ismerjĂŒk mi okoz elĂ©gedettsĂ©get az emberi elmĂ©nek, ezt pedig
ki is hasznåljuk a végletekig. Az emberi szervezet viszont nem ilyen közegben
mƱködik ideålisan, ez a helyzet gyakran toxikus rånk nézve, hatåsait pedig gyakran
nem is Ă©rtjĂŒk, illetve nem vesszĂŒk Ă©szre. ÉszrevĂ©telĂŒkhöz kellƑ Ă©rettsĂ©g Ă©s tĂŒrelem
szĂŒksĂ©ges, az egy napos cĂ©lokon valĂł tĂșl tekintĂ©s kĂ©pessĂ©ge. AztĂĄn ott van mĂ©g a
mĂ©dia hatĂĄsa is. Egy dolog amit kiemelnĂ©k ide, az angolul „overnight success”,
vagyis az egy Ă©jszaka alatt elĂ©rt sikerek tĂșlzott legitimizĂĄlĂĄsĂĄt. Mivel nagyon sok
ember van a vilågon, akik történetei a globalizåltsåg miatt nagyon hamar elérnek
hozzĂĄnk, Ă­gy azt gondolhatjuk, a környezetĂŒnkben gyakoriak az olyan esetek, amikor
valaki hirtelen a semmibƑl valami nagy dolgot Ă©r el, azaz, rövid idƑn belĂŒl cĂ©lt Ă©r.
Emellett a mĂ©dia torzĂ­tĂł hatĂĄsa hajlamos elfedni a szenzĂĄciĂłt nem keltƑ rĂ©szleteket.
ValĂłszĂ­nƱ egy-egy ilyen siker esetĂ©ben, ha nem lottóötösrƑl van szĂł Ă©s
megkĂ©rdeznĂŒnk az illetƑt, hogy csinĂĄlta, azt felelnĂ©, „10 Ă©vet dolgoztam az egy
Ă©jszaka alatt elĂ©rt sikeremĂ©rt”. ÖsszessĂ©gĂ©ben tehĂĄt a mĂ©dia miatt is, gyors sikereket
vĂĄrunk, ami a tĂŒrelem kĂ©pessĂ©gĂ©t egyre szĂŒksĂ©gtelenebbĂ© lĂĄtszik tenni. Azonban, ez
csalĂłka hatĂĄs, mivel tĂŒrelem hiĂĄnyĂĄban, negatĂ­v hatĂĄsok csak kellƑ idƑ elteltĂ©vel
fognak rĂĄnk nĂ©zve Ă©rvĂ©nyesĂŒlni, azokat kezelni viszont mĂĄr nagyon nehĂ©z.
MegelƑzni sokkal könnyebb. MĂ©g egy ide kapcsolĂłdĂł gondolat: MinĂ©l fiatalabb
valaki, annĂĄl kevĂ©sbĂ© lĂĄtja a hosszĂș idƑ dinamikĂĄjĂĄt. A dolgok hosszĂș idƑ alatt
bekövetkezƑ fejlƑdĂ©sĂ©t Ă©s a vĂĄltozĂĄsokat. Ahogy egyre idƑsebbek vagyunk,
szembesĂ©tĂĄlunk ma több 10 mĂ©ter magas fĂĄkkal, amikrƑl tudtuk, hogy egykor gallyak
voltak, nĂĄlunk magasabb gyerekekkel, aki a mellkasunkig sem Ă©rtek, illetve
magyarázatot nyernek olyan dolgok, hogy mitƑl lehet valaki sokkal okosabb,
gyorsabb, erƑsebb, nagyobb hatalmĂșbb, vagy vagyonosabb, mĂĄs pedig nem. UtĂłbbi
persze szerencse Ă©s a jog megfelelƑ ismeretĂ©nek vagy figyelmen kĂ­vĂŒl hagyĂĄsĂĄnak
kĂ©rdĂ©se is, de a legĂĄlis mĂłdszer Ășgy gondolom, a hosszĂș idƑben Ă©s a tĂŒrelemben
keresendƑ. Valami Ășgy lesz nagy vagy sok, hogy gyarapodik, amely gyarapodĂĄs
sebessĂ©ge olykor annyira lassĂș, hogy a napi vagy mĂĄsodperces cĂ©lok tĂŒkrĂ©ben
Ă©szrevehetetlen. Elengedhetetlen meglĂĄtĂĄsukhoz a tĂŒrelem Ă©s kitartĂĄs. Mindezek
mellett, kellƑ idƑ elteltĂ©vel nem csak a hosszĂș folyamatok ĂĄtlĂĄthatĂłbbak, de a
megszerzett informĂĄciĂł mennyisĂ©g is növekszik. KellƑ idƑt hagyva egyre nagyobb Ă©s
nagyobb esélye van valakinek arra, hogy ritka jelenségeket is megtapasztaljon, az
ezek åltal megszerzett tudåst pedig felhalmozza. Egészen egyszerƱ példa egy
egyszerƱ age uke. Ha valaki jĂĄr edzĂ©sre, az age ukĂ©nak elƑször megtanulja a
nagyvonalĂș vĂ©grehajtĂĄsi mĂłdjĂĄt. SƑt, ha egĂ©szen kis gyerekekrƑl beszĂ©lĂŒnk,
megelĂ©gszĂŒnk azzal, hogy felemeljĂ©k az egyik kezĂŒket. KĂ©sƑbb pontosĂ­tjuk a
technikĂĄt, megismertetjĂŒk a kezek kiindulĂł Ă©s vĂ©gpontjainak pontos helyzetĂ©t, a
közbensƑ helyzeteket, a csuklĂłk talĂĄlkozĂĄsi pontjĂĄt, a közĂ©pvonal vĂ©dĂ©sĂ©nek
fontosságát, a helyes csípƑ fordítások használatát, a folytonosságot. Ha az
alaptechnikĂĄt elsajĂĄtĂ­tottĂĄk, elkezdĂŒnk beszĂ©lni Ă©rtelmezĂ©srƑl (bunkai). UtĂłbbi pedig
sokrĂ©tƱ lehet, a technika alkalmazhatĂłsĂĄga szĂĄmos, a lehetƑsĂ©gek szĂĄma nagy, Ă­gy
megismerĂ©sĂŒkhöz Ă©s begyakorlĂĄsukhoz egyarĂĄnt tĂŒrelem Ă©s nagy edzĂ©sszĂĄm
szĂŒksĂ©ges. BĂĄrmennyit edz valakit, a legalapvetƑbb mozdulatok is rejthetnek
ĂșjdonsĂĄgot szĂĄmĂĄra, az Ă©rtelmezĂ©sek Ă©s hasznĂĄlatuk tĂŒkrĂ©ben. SzemĂ©lyes pĂ©lda, hogy
nem rég egy age uke tsuki kombinåciós gyakorlatban nem tudtam mit kezdeni azzal a
helyzettel, amikor a tåmadó az age uke tsuki közötti hikite kezet arra hasznålta, hogy
a tetsui rĂ©szt beakasztja a vĂ©dƑ kĂ©zbe, ezzel kissĂ© lefelĂ© mozdĂ­tva azt. A lefelĂ©
mozdĂ­tĂĄs kellƑen zavarĂł volt ahhoz, hogy a technikĂĄm szĂ©tessen Ă©s a következƑ
védések ne legyen sikeresek. Apró våltoztatåsok a végrehajtås módjåban
eredmĂ©nyeztek nagy kĂŒlönbsĂ©geket a vĂ©geredmĂ©nyben. Egy harci helyzetbe ĂĄtĂŒltetve
ugyanezt, ilyen aprĂł vĂĄltoztatĂĄsok idƑzĂ­tĂ©sek Ă©s tĂĄvolsĂĄgok dönthetnek, akĂĄr a harc
kimenetelĂ©rƑl is. A karatĂ©ban tehĂĄt mindig lĂĄthatunk Ășj dolgokat Ă©s tapasztalhatunk
eddig nem tapasztalt élményeket. Soha nem mondhatjuk, hogy mindent tudunk. A
kapott informåció morzsåk olyanok mint egy puzzle darab. Minél többet jår valaki
edzésre, annål több ilyen darabot kap, amit lehet még akkor nem tud hova tenni, de
idƑvel összetĂ©ve azokat a kĂ©p amit lĂĄthat az egĂ©szbƑl egyre Ă©lesebbĂ© vĂĄlhat.
A karate mƱvelĂ©se tĂŒrelemre tanĂ­t, illetve tĂŒrelem szĂŒksĂ©ges hozzĂĄ, amely kĂ©pessĂ©get
ha az ember elsajåtít, hasznosítani tudja majd a vilågban azokat a jelenségeket is
amik megjelenĂ©sĂ©hez vagy megĂ©rtĂ©sĂ©hez, csak a hosszĂș idƑn keresztĂŒl, kitartĂłan
vĂ©gzett munka adhat kellƑ alapot.

Szalontai GĂĄbor

Vélemény, hozzåszólås?