Chojun Miyagi sensei tanĂtvĂĄnya Ă©s a Jun Do Kan egykori vezetĆje Eiichi Miyazato
Sensei 8 pontban foglalta össze a dojo-ban való viselkedés, illetve életfilozófiåjåt. Ez
a 8 pont ma is ki van akasztva a Jun Do Kan falĂĄra [28].
1 LĂ©gy figyelmes az udvariassĂĄgodra Ă©s alĂĄzatossĂĄgodra.
2 A fizikai erĆdet, korodat figyelembe vĂ©ve eddz.
3 Tanulj Ă©s gondolkodj komolyan.
4 Légy lélekben nyugodt és harcban éles.
5 VigyĂĄzz magadra.
6 Ălj egyszerƱ Ă©s termĂ©szetes Ă©letet.
7 Ne lĂ©gy tĂșl bĂŒszke magadra.
8 Tanulj tĂŒrelmesen Ă©s alĂĄzatosan.
A dojo kun pontjai eredetileg nincsenek szĂĄmozva, ugyanis mindegyik egyenlĆen
fontos. [] Jelen esetben a szåmozås egyetlen célt szolgål, hogy az alåbbi bekezdéseket
tudjam jelölni velĂŒk. A következĆkben ezen pontok fontossĂĄgĂĄra gyƱjtöttem össze
kisebb magyaråzatokat, illetve történeteket sajåt tapasztalataimból.
1 LĂ©gy figyelmes az udvariassĂĄgodra Ă©s alĂĄzatossĂĄgodra
Az alĂĄzatossĂĄg a sajĂĄt tetteinkĂ©rt valĂł tĂșlzott elismerĂ©s nem igĂ©nylĂ©se [26], illetve
sajĂĄt hibĂĄink nem mĂĄsra hĂĄrĂtĂĄsa. MagĂĄba foglal kellĆ szerĂ©nysĂ©get, visszafogottsĂĄgot
is. Egyfajta önzetlensĂ©gnek is lehetne mondani. Ăgy gondolom azĂ©rt fontos, mert
nem lehetsz biztos abban, hogy a sikerek amiket elĂ©rtĂ©l azok egyedĂŒl a tieid, ha
valami sikertelensĂ©g törtĂ©nik, az pedig mĂĄsok miatt van. ElĆbbieket hajlamos az
ember mindig magĂĄnak, utĂłbbiakat mĂĄsnak tulajdonĂtani.
A karatĂ©ban önmagunk fejlesztĂ©se cĂ©l, amit csak Ășgy lehet, igazĂĄn jĂłl csinĂĄlni, ha
nem vagyunk elfogultak, belĂĄtjuk ha valamit igen is sajĂĄt hiĂĄnyossĂĄgunkbĂłl adĂłdĂłan
csinĂĄltunk rosszul. AlĂĄzat megnyilvĂĄnul a mĂĄsoktĂłl kapott kritika elfogadĂĄsĂĄban is.
A harcban egészen fontos, hogy ne akadjunk fenn botlåsokon és sikereken egyarånt.
PĂ©ldĂĄul, ne örĂŒljĂŒnk annak tĂșlsĂĄgosan, hogy eltalĂĄltunk valakit. Abban a pillanatban,
hogy ez megtörtĂ©nik, figyelmĂŒnk meginog Ă©s ha ellenfelĂŒnk elĂ©g kĂ©pzett, ekkor fog
lecsapni. Ărdemes ezeket az Ă©rzĂ©seket a kĂŒzdelem vĂ©gezetĂ©re hagyni, illetve helyĂ©n
kezelni. AlĂĄzat kell ahhoz, is, hogy belĂĄssuk, vannak nĂĄlunk jobbak, gyorsabbak,
erĆsebb Ă©s okosabbak. [25] ErrĆl a Tai Sabaki fontossĂĄgĂĄnĂĄl mĂĄr volt szĂł. Illetve
alåzat kell, ahhoz, hogy elfogadjuk, a dolgok måsképpen is alakulhatnak, mint ahogy
elkĂ©pzeltĂŒk. Egy harc pedig tipikusan ilyen. Az ellenfĂ©l sajĂĄt elkĂ©pzelĂ©sĂ©t prĂłbĂĄlja
meg Ă©rvĂ©nyesĂteni, ami a miĂ©nk szöges ellentĂ©te.
2 A fizikai erĆdet, korodat figyelembe vĂ©ve eddz
Ez pont azt takarja, hogy edzéseken mindig hozd ki magadból a legtöbbet. Mindezt
Ășgy csinĂĄld, hogy közben az Ă©sszerƱsĂ©g hatĂĄrain belĂŒl mozogsz, a sĂ©rĂŒlĂ©sek
elkerĂŒlĂ©se vĂ©gett. Ha fiatal vagy Ă©s meg tudsz csinĂĄlni 50 fekvĆtĂĄmaszt könnyedĂ©n,
ne Ă©rd be kevesebbel. Ha idĆs vagy Ă©s nem bĂrsz megcsinĂĄlni egyet se, akkor ne
terheld tĂșl magad, igyekezz minĂ©l pontosabb technikĂĄt vĂ©grehajtani.
Ha erĆs vagy, lĂ©gy mĂ©g erĆsebb, ha nem vagy elĂ©g erĆs, fejleszd magad tovĂĄbb.
Vonatkozik az etikett ezen pontja egyrészt a tanulókra, ilyen szempontból, måsrészt a
sensei-ekre is. Ugyanis a sensei-nek feladata Ășgy összeĂĄllĂtani az edzĂ©st, hogy minden
korosztĂĄly megfelelĆen tudjon dolgozni, ne legyen egyik korosztĂĄlyban sem
szĂŒrreĂĄlis elvĂĄrĂĄsok, minden esetben sikerĂ©lmĂ©nnyel Ă©s elĂ©gedetten tĂ©rhessen haza a
tanuló. A sensei és sajåt magunk mellett az edzéstårsainkhoz való hozzåållåssal is
foglalkozhatunk ebbĆl a szempontbĂłl. Ez alatt azt Ă©rtem, hogy ha edzĂ©sen lĂĄtja
valaki, hogy valaki nem képes fizikai adottsågai miatt egy feladat végrehajtåsåra,
nem merĂŒlhet fel bennĂŒnk az a gondolat, hogy a mĂĄsik emiatt rosszabb, kevĂ©sbĂ©
rĂĄtermett a karatĂ©ra. Mindenki magĂĄhoz kĂ©pesti fejlĆdĂ©sĂ©t kell szem elĆtt tartani.
MegfigyelhetĆ ezen pont hatĂĄsa a vizsga követelmĂ©nyek összeĂĄllĂtĂĄsĂĄban is, hiszen
nem vĂĄrhatĂł el fizikai erĆnlĂ©tre Ă©pĂtĆ vizsga anyag kĂ©t jelentĆsen eltĂ©rĆ korĂș
embertĆl.
Ide tartozhat az is, hogy gyerekek esetĂ©ben mikor egy technikĂĄt elsajĂĄtĂtanak, az
gyakorta idĆvel pontatlannĂĄ vĂĄlik. Ez azĂ©rt van, mert ahogy nĆnek az eddig has
magassågba célzott technika megvåltozik, mivel megvåltozhatnak a test arånyok és
az egyĂ©n abszolĂșt Ă©rtelemben vett magassĂĄga is. Ăgy figyelni kell arra, hogy gyerekek
esetĂ©ben kellĆen gyakran ellenĆrizve legyen a technikĂĄk, azok vĂ©grehajtĂĄsĂĄt
folyamatosan korrigĂĄlni kell.
3 Tanulj Ă©s gondolkodj komolyan
A karate do nem jĂĄtĂ©k, elkomolytalankodva foglalkozni vele nem vezet jĂł Ăștra. Nem
jĂĄtĂ©k egyrĂ©szt azĂ©rt, mert nem versenysportkĂ©nt mƱveljĂŒk, nem szabĂĄlyok
betartĂĄsĂĄrĂłl Ă©s azok ĂĄthĂĄgĂĄsĂĄnak mƱvĂ©szetĂ©rĆl szĂłl. Nem csak egy gyĆztes van Ă©s sok
vesztes. Egy edzĂ©srĆl mindenki hasznos tapasztalatokkal megy haza, mivel
önmagunkhoz kĂ©pest mĂ©rjĂŒk sikereinket. KomolysĂĄgot igĂ©nyel az is, hogy az edzĂ©sen
mindenkire, hozzĂĄ mĂ©rhetĆen nagy felelĆssĂ©g jĂĄrul, Ăgy ezt helyĂ©n kell tudni kezelni.
Egyrészt vigyåznunk kell tårsainkra, technikåinkat kontrollal kell végrehajtani, hogy
ne okozzunk vĂ©letlen sĂ©rĂŒlĂ©seket. Az edzĂ©stĂĄrsunk bizalmĂĄt fejezi ki irĂĄnyunkba, a
dojo-ba Ășgy lĂ©p be, Ă©s Ășgy kell belĂ©pnie, hogy ne tarthasson komoly, maradandĂł
fizikai sĂ©rĂŒlĂ©stĆl. Ez mĂșlik egyrĂ©szt a sensei ĂĄltal teremtett hangulaton Ă©s egyrĂ©szt
minden egyes rĂ©szvevĆ hozzĂĄĂĄllĂĄsĂĄn Ă©s komolysĂĄgĂĄn. Minden magasabb rangĂș
tanĂtvĂĄny felelĆs azĂ©rt is, hogy az alacsonyabb rangĂșak ha segĂtsĂ©ggel fordulnak
hozzĂĄ, Ć kĂ©sz legyen ezt a legjobb tudĂĄsĂĄhoz mĂ©rten nyĂșjtani.
SĂ©rĂŒlĂ©sek kockĂĄzatĂĄnak kezelĂ©se mellett, felelĆsek vagyunk a karate szakmai
szĂnvonalĂĄnak fenntartĂĄsĂĄĂ©rt is, amihez a komolysĂĄg elengedhetetlen. Minden eddigi
mellett talĂĄn a legfontosabb, hogy a karate dojo-ban valĂł tanulĂĄs, az Ă©letben
elĆfordulĂł, valĂłs helyzetek kezelĂ©sĂ©re kĂ©szĂt fel minket. A dojo az Ă©let laboratĂłriuma.
Komoly helyzetek, pĂ©ldĂĄul utcai tĂĄmadĂĄsok, rosszul sikerĂŒlt munkahely vĂĄltĂĄs,
csalĂĄdi konfliktusok, egytĆl egyik hosszĂștĂĄvon Ă©s maradandĂłan hathatnak az ember
Ă©letĂ©re. Ezen hatĂĄs negatĂv vagy pozitĂv voltĂĄt, az egyĂ©n felkĂ©szĂŒltsĂ©ge Ă©s hozzĂĄĂĄllĂĄsa
nagy mĂ©rtĂ©kben meghatĂĄrozhatja. KellĆ felkĂ©szĂŒltsĂ©gre szert tenni pedig kizĂĄrĂłlag
komoly tanulĂĄs Ă©s gondolkodĂĄs ĂștjĂĄn lehet.
4 Légy lélekben nyugodt és harcban éles
Az elĆzĆ pontban emlĂtett komoly helyzetek kezelĂ©sĂ©hez a felkĂ©szĂŒltsĂ©g mellett a
nyugalom is kulcsfontossĂĄgĂș. Egy Ă©les harci helyzetben, valamennyi karate tudĂĄs
amit az Ă©vek alatt a karatĂ©ka magĂĄra szedett, csak tört szĂĄzalĂ©kban fog elĆjönni.
Ennek mĂ©rtĂ©ke pedig attĂłl fĂŒgg, mennyire ködösĂti el gondolatait, vagy a helyzet
ĂĄtlĂĄtĂĄsĂĄt a stressz vagy a frusztrĂĄciĂł. A feszĂŒltsĂ©ggel vĂ©grehajtott harc sokszor
edzĂ©seken is megfigyelhetĆ randory-k alatt, amikor eluralkodik az egyik fĂ©len a
mĂĄsiktĂłl valĂł fĂ©lelem, vagy a technikĂĄk kivitelezĂ©sĂ©nek sikertelensĂ©ge miatt elĆjövĆ
frusztråció. Tipikusan ez az az ållapot amit a tapasztalt ellenfél könnyedén kihasznål
Ă©s melyet âösszeomlĂĄsâ követ. A tapasztalatlan ellenfĂ©l esetĂ©n a randory ĂĄtmegy
dulakodåsba, harcmƱvészeti értékét veszti és elkezd teret kapni a véletlen. A
kontrollĂĄlt helyzet helyett, a gyĆzelem, egy Ă©rme feldobĂĄsĂĄnak esĂ©lyei szerint
alakulhat. A nyugalom ezzel szemben lehetĆsĂ©get ad a helyzet ĂĄtlĂĄtĂĄsĂĄra, helyes
cselekvĂ©sek kivitelezĂ©sĂ©re Ă©s kontrollĂĄlt, nagyobb esĂ©lyƱ gyĆzelemre.
A nyugalom komponens mellett az élesség egyfajta hatårozottsågot takar. Az
elindĂtott technikĂĄk cĂ©lt kell, hogy Ă©rjenek, nincs lehetĆsĂ©g fĂ©lszĂĄndĂ©kkal ĂŒtĂ©st
indĂtani, mert a mĂĄsik ezt ösztönösen vagy tudatosan lĂĄtja Ă©s kĂ©pes hĂĄrĂtani. KellĆ
akarattal kell a harcot végrehajtani. Erre egészen hétköznapi példa egy kosårlabda
dobås, vékony tƱzifa eltörése, vagy bårmi olyan eset amikor nem figyelsz eléggé arra
amit csinĂĄlsz, nincs mögötte szĂĄndĂ©k, a figyelem elkalandozik. Ilyenkor nem sikerĂŒl
a kosårlabdåval a lyukba talålni, a tƱzifåt térden eltörni, vagy elérni a kitƱzött
cĂ©ljaidat. A harcban valĂł Ă©lessĂ©g hiĂĄnya Ășgy gondolom egyfajta lustasĂĄg, vagy cĂ©lt
Ă©rni nem akarĂĄs hiĂĄnyĂĄhoz hasonlĂł.
5 VigyĂĄzz magadra
EdzĂ©sen a nem megfelelĆ körĂŒltekintĂ©s tipikusan sĂ©rĂŒlĂ©sekhez vezet, ezek pedig
könnyen visszavethetik az ember lelkesedését a karate irånt, esetleg meg is
szakĂthatjĂĄk pĂĄlyafutĂĄsĂĄt rövidebb vagy hosszabb idĆre. A karate do-ban cĂ©lunk a
folyamatos fejlĆdĂ©s, melynek egyik legnagyobb ellensĂ©ge ez a megszakĂtĂĄs. EgĂ©sz
egyszerƱen az, ha nem mƱveljĂŒk. Az elĆzĆ pontokban emlegetett komoly hozzĂĄĂĄllĂĄs
és kor/nem figyelembe vételével való edzés mår önmagåban fél siker lehet ezen pont
teljesĂtĂ©sĂ©hez. Mikor keletkezhetnek mĂ©gis sĂ©rĂŒlĂ©sek? EgyrĂ©szt ha valaki tĂșl
lelkesedik, elveszti a nyugalmĂĄt, a tĂŒrelmĂ©t, nem elĂ©g alĂĄzatos, tĂșl fĂĄradt.
Mindamellett, hogy a tanulĂłnak sajĂĄt magĂĄra nagy figyelmet kell fordĂtani Ă©s Ă©szre
kell vennie mikor ezen ĂĄllapotok valamelyike felmerĂŒl, a senseinek is feladata
felismerni amikor ez megtörtĂ©nik. Kezelheti a helyzeteket pl Ășgy, hogy leĂĄllĂtja a
gyakorlatot, pĂĄr cserĂ©t indĂt, karate elmĂ©letrĆl beszĂ©l, amĂg a többiek hallgatjĂĄk vagy
pihentetĆ, ha kell, felĂ©bresztĆ gyakorlatot csinĂĄltat. El kell tudni Ă©rnie a tanulĂłk
fejĂ©ben lĂ©vĆ megfelelĆ hozzĂĄĂĄllĂĄs kialakulĂĄsĂĄt, illetve azok pillanatnyi ĂĄllapotĂĄhoz
illeszkedĆ Ă©s vĂ©grehajthatĂł gyakorlatokat kell adnia. MeglepĆen egyszerƱ feladatok
is kĂ©pesek komoly sĂ©rĂŒlĂ©seket okozni, Ăgy tisztĂĄban kell lenni mindenkinek sajĂĄt
hatĂĄrĂĄval, illetve a senseinek is mindenki hatĂĄrĂĄval. Egyszer volt a dojo-ban egy
nagyon lelkes Ă©ppen akkor kezdĆ tanĂtvĂĄny, aki nyers kifejezĂ©ssel Ă©lve, tĂșlsĂșlyos volt.
Edzés elején persze le lett szögezve, hogy mindenki csak akkor csinåljon egy
feladatot, ha biztos abban, hogy nincs sĂ©rĂŒlĂ©se, illetve vĂ©gre tudja hajtani azt.
EgyszerƱ feladatnak tƱnt két kihon között, hogy åt kellett ugrani keskeny terpeszbe,
majd vissza pĂĄros lĂĄbra. Az illetĆ egyet kellet ugrojon, egyĂĄltalĂĄn nem magasra. Ki is
ment a bokåja, utåna nem låttuk a dojo-ban. Egy måsik érdekes példa, hogy kéz
nĂ©lkĂŒl kellett ĂŒlĂ©sbĆl felĂĄllni. A tanulĂł gyerek volt Ă©s valĂłszĂnƱ soha nem csinĂĄlt mĂ©g
ilyet, az egyik lĂĄbat be kell hajtani a mĂĄsik alĂĄ Ă©s a felĂĄllĂĄs adja magĂĄt. Viszont nem
mindegy melyik irĂĄnyba. ValĂłszĂnƱleg ha a sensei-ĂŒnk nem szĂłl rĂĄ, a gyerek a tĂ©rdĂ©t
ĂĄtfeszĂti olyan irĂĄnyba amerre nem hajlik Ă©s Ćt sem lĂĄtjuk sokĂĄig következĆ
edzĂ©seken. SĂ©rĂŒlĂ©sek olyan esetekben is törtĂ©nhetnek, amire senki nem gondol, ezĂ©rt
mindenkinek, kĂŒlönösen a magasabb rangĂșaknak Ă©s a sensei-nek komoly Ă©s ĂĄthatĂł
figyelemmel kell edzésen jelen lennie.
6 Ălj egyszerƱ Ă©s termĂ©szetes Ă©letet
EgyszerƱ termĂ©szetes Ă©letet Ă©lni, Ășgy gondolom azĂ©rt Ă©rdemes, mert egyszerƱen ilyen
az ember termĂ©szete. KiegyensĂșlyozott ember ennek segĂtsĂ©gĂ©vel lehet valaki. SajĂĄt tapasztalat szintĂ©n, hogy nagyon sokĂĄig harcoltam, szĂĄmomra akkor soknak tƱnĆ anyagi javakĂ©rt. Amint ezeket elĂ©rtem, sĆt, meglepetĂ©szszerƱen tĂșl is szĂĄrnyaltĂĄk elkĂ©pzelĂ©seimet, hirtelen ott talĂĄltam magamat, hogy minden dolog ami eddig az Ă©letemet meghatĂĄrozta megszƱnt Ă©s utĂłlag visszanĂ©zve Ă©rtelmetlen Ă©s felszĂnes volt.
Mindennek Ă©reztem magam, csak kiegyensĂșlyozottnak nem. A nyugati vilĂĄgban rengeteg felszĂnes dolog csapdĂĄba ejtheti az embert, amit Ăgy utĂłlag a keleti kultĂșra, pĂ©ldĂĄul a karate kontrasztjĂĄban nyer csak egyre több Ă©rtelmet.
7 Ne lĂ©gy tĂșl bĂŒszke magadra
A magunkra valĂł bĂŒszkesĂ©g fontos, sajĂĄt sikereinknek Ă©s fejlĆdĂ©sĂŒnknek örĂŒlni kell
tudni, viszont ennek tĂșlzott, illetve rosszkor törtĂ©nĆ gyakorlĂĄsa nem kĂvĂĄnt
helyzetekhez vezethet. Rosszkor örĂŒlni pĂ©ldĂĄul akkor lehet, ha valakit eltalĂĄltunk
gyakorló harc közben. Ilyenkor a figyelem elvész és a vålaszcsapåd nem marad el.
TĂșlzottan örĂŒlni valaminek azĂ©rt nem Ă©rdemes, mert nagy esĂ©llyel lehet, hogy a siker
amit elĂ©rtĂŒnk nem is sajĂĄt magunknak köszönhetĆ. ValĂłjĂĄban az, hogy az adott
pillanatban ott tudunk lenni, önmagĂĄban rengetek tĂ©nyezĆn mĂșlott Ă©s rengeteg ember
hozzĂĄjĂĄrulĂĄsa kellett hozzĂĄ. ErrĆl az alĂĄzatossĂĄgrĂłl szĂłlĂł pontban rĂ©szletesebben mĂĄr
kitértem.
8 Tanulj tĂŒrelmesen Ă©s alĂĄzatosan
Ezen bekezdĂ©s vĂ©gĂ©re vilĂĄgos lesz, hogy kapcsolĂłdik amit Ărok a karatĂ©hoz, viszont
elĂ©g messzirĆl kezdenĂ©m. A globalizĂĄlt vilĂĄgban a technikai fejlĆdĂ©s Ă©s az online tĂ©r
kiterjedĂ©se miatt hozzĂĄszoktunk ahhoz, hogy minden gyorsan elĂ©rhetĆ. Az
alkalmazotti munka napokra van bontva, az idĆnkĂ©rt kapunk fizetĂ©st. Ha nem
vagyunk azon szerencsĂ©sek között akik Ă©letĂŒk munkĂĄjĂĄt vĂ©gzik, a 8 Ăłra leteltĂ©vel
elengedjĂŒk az ahhoz kötĆdĆ gondolatainkat, Ă©s ezzel le is tudjuk munkĂĄlkodĂĄsunk
eredmĂ©nyĂ©t. Mivel Ăgy minden nap cĂ©lja valĂłjĂĄban ugyan az, a 8 Ăłra letelĂ©se, a ma
embere ezért hajlamos hozzåszokni az egynapos eredményekhez. Hajlamosak
vagyunk egy napos célokban gondolkodni. A közösségi média, online jåtékok az egy
napos célokat måsodperces célokra redukåljåk. A cél itt pusztån mår csak annyi, hogy
görgethessĂŒnk mĂ©g egyet az ujjunkkal, hĂĄtha lĂĄtunk valami jĂł bejegyzĂ©st. Ezen cĂ©lok
mind-mind elĂ©rĆdnek, mind-mind örömet okoznak Ă©s a tudatunk akarva akaratlanul
hozzĂĄjuk szokik. ValĂłjĂĄban ezen cĂ©lok elĂ©rĂ©st gyakoroljuk folyamatosan, Ăgy szĂł
szerint megtanuljuk céljainkkal kapcsolatban ezt a hozzåållåst.
Ăn sajĂĄt bĆrömön tapasztalom sokszor, hogy egyes dolgokba amikrĆl tudom, tĂșl
sokĂĄig tartanak, bele sem kezdek. A kĂ©nyelemben Ă©s gyorsasĂĄgban ĂŒzlet van, ami
ezeknek csak fokozott elterjedését eredményezi, az egyén érdekeit nem priorizålja. A
gyorsasĂĄg Ă©s a kĂ©nyelem viszont Ășjabb Ă©s Ășjabb, jobb Ă©s jobb ĂŒzleti folyamatokat
eredmĂ©nyez, ami Ăgy exponenciĂĄlis fejlĆdĂ©sben nyilvĂĄnul meg. Ezt lĂĄtjuk ma.
Könnyen sokszorozunk Ă©s terjesztĂŒnk informĂĄciĂłt, könnyen eljutunk egyik pontbĂłl a
mĂĄsikba Ă©s tökĂ©letesen ismerjĂŒk mi okoz elĂ©gedettsĂ©get az emberi elmĂ©nek, ezt pedig
ki is hasznåljuk a végletekig. Az emberi szervezet viszont nem ilyen közegben
mƱködik ideålisan, ez a helyzet gyakran toxikus rånk nézve, hatåsait pedig gyakran
nem is Ă©rtjĂŒk, illetve nem vesszĂŒk Ă©szre. ĂszrevĂ©telĂŒkhöz kellĆ Ă©rettsĂ©g Ă©s tĂŒrelem
szĂŒksĂ©ges, az egy napos cĂ©lokon valĂł tĂșl tekintĂ©s kĂ©pessĂ©ge. AztĂĄn ott van mĂ©g a
mĂ©dia hatĂĄsa is. Egy dolog amit kiemelnĂ©k ide, az angolul âovernight successâ,
vagyis az egy Ă©jszaka alatt elĂ©rt sikerek tĂșlzott legitimizĂĄlĂĄsĂĄt. Mivel nagyon sok
ember van a vilågon, akik történetei a globalizåltsåg miatt nagyon hamar elérnek
hozzĂĄnk, Ăgy azt gondolhatjuk, a környezetĂŒnkben gyakoriak az olyan esetek, amikor
valaki hirtelen a semmibĆl valami nagy dolgot Ă©r el, azaz, rövid idĆn belĂŒl cĂ©lt Ă©r.
Emellett a mĂ©dia torzĂtĂł hatĂĄsa hajlamos elfedni a szenzĂĄciĂłt nem keltĆ rĂ©szleteket.
ValĂłszĂnƱ egy-egy ilyen siker esetĂ©ben, ha nem lottóötösrĆl van szĂł Ă©s
megkĂ©rdeznĂŒnk az illetĆt, hogy csinĂĄlta, azt felelnĂ©, â10 Ă©vet dolgoztam az egy
Ă©jszaka alatt elĂ©rt sikeremĂ©rtâ. ĂsszessĂ©gĂ©ben tehĂĄt a mĂ©dia miatt is, gyors sikereket
vĂĄrunk, ami a tĂŒrelem kĂ©pessĂ©gĂ©t egyre szĂŒksĂ©gtelenebbĂ© lĂĄtszik tenni. Azonban, ez
csalĂłka hatĂĄs, mivel tĂŒrelem hiĂĄnyĂĄban, negatĂv hatĂĄsok csak kellĆ idĆ elteltĂ©vel
fognak rĂĄnk nĂ©zve Ă©rvĂ©nyesĂŒlni, azokat kezelni viszont mĂĄr nagyon nehĂ©z.
MegelĆzni sokkal könnyebb. MĂ©g egy ide kapcsolĂłdĂł gondolat: MinĂ©l fiatalabb
valaki, annĂĄl kevĂ©sbĂ© lĂĄtja a hosszĂș idĆ dinamikĂĄjĂĄt. A dolgok hosszĂș idĆ alatt
bekövetkezĆ fejlĆdĂ©sĂ©t Ă©s a vĂĄltozĂĄsokat. Ahogy egyre idĆsebbek vagyunk,
szembesĂ©tĂĄlunk ma több 10 mĂ©ter magas fĂĄkkal, amikrĆl tudtuk, hogy egykor gallyak
voltak, nĂĄlunk magasabb gyerekekkel, aki a mellkasunkig sem Ă©rtek, illetve
magyarĂĄzatot nyernek olyan dolgok, hogy mitĆl lehet valaki sokkal okosabb,
gyorsabb, erĆsebb, nagyobb hatalmĂșbb, vagy vagyonosabb, mĂĄs pedig nem. UtĂłbbi
persze szerencse Ă©s a jog megfelelĆ ismeretĂ©nek vagy figyelmen kĂvĂŒl hagyĂĄsĂĄnak
kĂ©rdĂ©se is, de a legĂĄlis mĂłdszer Ășgy gondolom, a hosszĂș idĆben Ă©s a tĂŒrelemben
keresendĆ. Valami Ășgy lesz nagy vagy sok, hogy gyarapodik, amely gyarapodĂĄs
sebessĂ©ge olykor annyira lassĂș, hogy a napi vagy mĂĄsodperces cĂ©lok tĂŒkrĂ©ben
Ă©szrevehetetlen. Elengedhetetlen meglĂĄtĂĄsukhoz a tĂŒrelem Ă©s kitartĂĄs. Mindezek
mellett, kellĆ idĆ elteltĂ©vel nem csak a hosszĂș folyamatok ĂĄtlĂĄthatĂłbbak, de a
megszerzett informĂĄciĂł mennyisĂ©g is növekszik. KellĆ idĆt hagyva egyre nagyobb Ă©s
nagyobb esélye van valakinek arra, hogy ritka jelenségeket is megtapasztaljon, az
ezek åltal megszerzett tudåst pedig felhalmozza. Egészen egyszerƱ példa egy
egyszerƱ age uke. Ha valaki jĂĄr edzĂ©sre, az age ukĂ©nak elĆször megtanulja a
nagyvonalĂș vĂ©grehajtĂĄsi mĂłdjĂĄt. SĆt, ha egĂ©szen kis gyerekekrĆl beszĂ©lĂŒnk,
megelĂ©gszĂŒnk azzal, hogy felemeljĂ©k az egyik kezĂŒket. KĂ©sĆbb pontosĂtjuk a
technikĂĄt, megismertetjĂŒk a kezek kiindulĂł Ă©s vĂ©gpontjainak pontos helyzetĂ©t, a
közbensĆ helyzeteket, a csuklĂłk talĂĄlkozĂĄsi pontjĂĄt, a közĂ©pvonal vĂ©dĂ©sĂ©nek
fontossĂĄgĂĄt, a helyes csĂpĆ fordĂtĂĄsok hasznĂĄlatĂĄt, a folytonossĂĄgot. Ha az
alaptechnikĂĄt elsajĂĄtĂtottĂĄk, elkezdĂŒnk beszĂ©lni Ă©rtelmezĂ©srĆl (bunkai). UtĂłbbi pedig
sokrĂ©tƱ lehet, a technika alkalmazhatĂłsĂĄga szĂĄmos, a lehetĆsĂ©gek szĂĄma nagy, Ăgy
megismerĂ©sĂŒkhöz Ă©s begyakorlĂĄsukhoz egyarĂĄnt tĂŒrelem Ă©s nagy edzĂ©sszĂĄm
szĂŒksĂ©ges. BĂĄrmennyit edz valakit, a legalapvetĆbb mozdulatok is rejthetnek
ĂșjdonsĂĄgot szĂĄmĂĄra, az Ă©rtelmezĂ©sek Ă©s hasznĂĄlatuk tĂŒkrĂ©ben. SzemĂ©lyes pĂ©lda, hogy
nem rég egy age uke tsuki kombinåciós gyakorlatban nem tudtam mit kezdeni azzal a
helyzettel, amikor a tåmadó az age uke tsuki közötti hikite kezet arra hasznålta, hogy
a tetsui rĂ©szt beakasztja a vĂ©dĆ kĂ©zbe, ezzel kissĂ© lefelĂ© mozdĂtva azt. A lefelĂ©
mozdĂtĂĄs kellĆen zavarĂł volt ahhoz, hogy a technikĂĄm szĂ©tessen Ă©s a következĆ
védések ne legyen sikeresek. Apró våltoztatåsok a végrehajtås módjåban
eredmĂ©nyeztek nagy kĂŒlönbsĂ©geket a vĂ©geredmĂ©nyben. Egy harci helyzetbe ĂĄtĂŒltetve
ugyanezt, ilyen aprĂł vĂĄltoztatĂĄsok idĆzĂtĂ©sek Ă©s tĂĄvolsĂĄgok dönthetnek, akĂĄr a harc
kimenetelĂ©rĆl is. A karatĂ©ban tehĂĄt mindig lĂĄthatunk Ășj dolgokat Ă©s tapasztalhatunk
eddig nem tapasztalt élményeket. Soha nem mondhatjuk, hogy mindent tudunk. A
kapott informåció morzsåk olyanok mint egy puzzle darab. Minél többet jår valaki
edzésre, annål több ilyen darabot kap, amit lehet még akkor nem tud hova tenni, de
idĆvel összetĂ©ve azokat a kĂ©p amit lĂĄthat az egĂ©szbĆl egyre Ă©lesebbĂ© vĂĄlhat.
A karate mƱvelĂ©se tĂŒrelemre tanĂt, illetve tĂŒrelem szĂŒksĂ©ges hozzĂĄ, amely kĂ©pessĂ©get
ha az ember elsajĂĄtĂt, hasznosĂtani tudja majd a vilĂĄgban azokat a jelensĂ©geket is
amik megjelenĂ©sĂ©hez vagy megĂ©rtĂ©sĂ©hez, csak a hosszĂș idĆn keresztĂŒl, kitartĂłan
vĂ©gzett munka adhat kellĆ alapot.
Szalontai GĂĄbor